МЕТОДИКА АВС-А1 В1 С1 АНАЛІЗУ АСОРТИМЕНТУ РОЗДРІБНОЇ АПТЕЧНОЇ ТОЧКИ

(для визначення оптимального асортименту роздрібної точки)

Мета методики:

  • Управління асортиментом роздрібної точки.
  • Визначення оптимального асортименту роздрібної точки. 
  • «Оптимальний» - означає: вигідний для продавця і такий, що має попит у покупців.

    1. Класифікуємо увесь асортимент роздрібної точки на групи А, В, С:

    1.1 Складаємо рейтинг продажів за місяць. Рейтинг складаємо по сумах продажів в грошовому вираженні (у грн.)

     1.2 Група А - група товарів, що дає 80% від загального об'єму продажів за місяць. Визначається з першої позиції рейтингу підсумовуванням об'ємів продажів до досягнення суми, рівною 80% від загальної суми продажів за аналізований період.

     1.3 Група В - група товарів, що дає 15% від загального об'єму продажів за місяць. Визначається наступними за групою А позиціями рейтингу підсумовуванням об'ємів продажів до досягнення суми рівною 15% від загальної суми продажів за аналізований період.

    1.4 Група С - група товарів, що дає 5% від загального об'єму продажів за місяць (у цю групу також повинні входити товари, залишки яких є на складі, але продажів за цей період (місяць) не було). Визначається наступними за групою В позиціями рейтингу підсумовуванням об'ємів продажів до досягнення суми, рівною 5% від загальної суми продажів за аналізований період.

     2. Класифікуємо увесь асортимент роздрібної точки на групи А1, В1, С1.

     2.1 Складаємо рейтинг продажів за місяць. Рейтинг складаємо по кількості проданих упаковок.

     2.2 Група А - група товарів, що дає 80% від загальної кількості проданих упаковок за місяць.

     2.3 Група В - група товарів, що дає 15% від загальної кількості проданих упаковок за місяць.

     2.4 Група С - група товарів, що дає 5% від загальної кількості проданих упаковок за місяць (у цю групу також повинні входити товари, залишки яких є на складі, але продажів за цей період (місяць) не було).

     3. АВС-А1В1С1 - аналіз.

     3.1 Складаємо таблицю, поєднуючи АВС-аналіз і А1В1С1 -анализ. В результаті отримуємо таблицю АВС-А1В1С1 - аналізу.

    Ця таблиця дозволяє виявити:

    1. вигідний для продавця асортимент;

    2. потрібний для покупця асортимент;

    4. Висновок: в асортименті роздрібної точки мають бути обов'язково групи

    - АА1, АВ1, АС1 - як групи товарів, вигідні продавцеві.

    - ВА1, ВВ1, ВС1 - як групи товарів, вигідні продавцеві.

    - СА1, СВ1 - як групи товарів, що мають підвищений попит у покупця

    4.1 Група С С1 - група товарів, які найменш вигідна для роздрібної точки і мають мінімальний попит у покупців. Цю групу необхідно проаналізувати по кожній позиції і приймати рішення про необхідність наявності цих товарів, виходячи з індивідуальних особливостей роздрібної точки і конкретного товару.

    За рахунок позицій товару цієї групи можна зменшити асортимент, не знижуючи продажу і не завдаючи шкоди іміджу роздрібної точки. При цьому можна заощадити на товарних запасах.

    Цю методику рекомендується проводити 1 раз на місяць. На підставі результатів приймати рішення про виключення товару з асортименту з метою оптимізації товарних запасів і мінімізації вкладених в товар грошових коштів.

    Можливе використання цієї методики 1 раз на квартал. При збільшенні періоду досягається велика міра об'єктивності. Проте для оперативного управління рекомендується періодичність 1 раз на місяць, оскільки чинник сезонних змін в продажах аптечних товарів може спотворити результати методики.



  • MedBusinessExpert, 2018